Recent werd bekend dat er maar liefst 65.000 koffiemokken verdwenen zijn uit de Tesla-fabriek nabij Berlijn. De directeur van de fabriek stelt het personeel nu een ultimatum.
Volgens de Duitse zakenkrant Handelsblatt kwamen de verdwenen mokken voor het eerst ter sprake tijdens een werkvergadering. Een fabrieksmanager zou daar spottend hebben opgemerkt dat “statistisch gezien elke werknemer thuis al vijf kopjes heeft”. In een poging de diefstallen tegen te gaan, werd tijdelijk overgeschakeld naar herbruikbare bekers. Eerder was er al bestek verdwenen uit de kantines.
In eerste instantie kon de directeur er nog om lachen, maar nu heeft hij er genoeg van. Hij stelde zijn personeel dus een ultimatum: of ze stoppen met mokken stelen, of hij haalt al het servies weg uit de kantines van de fabriek.
De fabriek van Tesla bevindt zich vlakbij de Duitse hoofdstad Berlijn en opende haar deuren op 22 maart 2022. Aangezien de fabriek nog maar amper tweeënhalf jaar open is, betekent dit dat er gemiddeld zo’n 77 mokken per dag verdwenen zijn sinds de openingsdatum.
De koffiemok als variant op ‘printpapier’
Een bekend en bijna clichématig voorbeeld dat in onze workshops nog wel eens voorbijkomt, is het meenemen van een doos printpapier door medewerkers van een organisatie. De koffiemok in het voorbeeld van Tesla lijkt een moderne variant daarop. En, ook andere organisaties, zo merk ik in de praktijk, hebben hier last van. Niks menselijks is ons blijkbaar vreemd.
De schaal waarop de koffiemokken – schijnbaar moeiteloos – worden meegenomen is ongekend en het roept vragen op over de integriteit binnen de organisatie. Het verlies van zoveel servies (naast mokken dus ook bestek) wijst op een gebrek aan verantwoordelijkheid en respect voor gemeenschappelijke eigendommen onder de werknemers. Dit soort gedrag kan de moraal van het personeel en de efficiëntie van de organisatie negatief beïnvloeden.
Een helder moreel kompas?
Bij Integriteit.nl adviseren we organisaties om dergelijke problemen proactief aan te pakken door het bevorderen van een cultuur van integriteit en verantwoordelijkheid. Dit kan bijvoorbeeld door het invoeren van duidelijke gedragsrichtlijnen en het organiseren van workshops over integriteit. Onze ervaring is dat wanneer er herkenbare situaties worden besproken die voorkomen in het werk van alledag, het gesprek over integer handelen effectiever wordt gevoerd. Bij Tesla zou het voorbeeld van de mok dus zeker aan bod komen…
Het voorbeeld van de Tesla-fabriek onderstreept in ieder geval het belang van een helder moreel kompas in organisaties. Het is cruciaal dat organisaties de integriteit van hun medewerkers serieus nemen en investeren in maatregelen die een positieve werkethiek bevorderen. Alleen op deze manier kan een dergelijke situatie in de toekomst worden voorkomen.
Meer weten?
Wilt u meer weten over wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op en we helpen u graag verder.
Esther van Gaal
Op de hoogte blijven?
Meld u aan voor onze nieuwsbrief!
Hoe wij u kunnen helpen met integriteit?
Vraag hier onze digitale brochure aan